Internet skapar en gemensam europeisk bilmarknad

onsdag, september 16, 2009 av Fordonsnyheter |



Bilauktionsföretaget Autorola förmedlar allt fler begagnade bilar mellan de europeiska länderna. Internet har skapat en bilmarknad utan nationella gränser. Priserna och obalanser mellan utbud och efterfrågan har jämnats ut mellan länderna

För företag som vill sälja sin begagnade företagsbilsflotta har stora bilauktionsföretag nu blivit den naturliga vägen att hitta köpare snabbt och till rätt pris.

- Autorola har över 60 000 godkända bilhandlare i 17 länder i europa som möjliga köpare. Bilarna hittar köpare eftersom efterfrågemönster varierar mellan länder, förklarar Sverigechefen för Autorola, Robert Svärd.

Begrepp som "bilbrist" och "överskott på bilar" försvinner raskt, tack vare en mer rationell gemensam europeisk marknad. Den användarvänliga process Autorola har utvecklat har blivit det naturliga steget att sälja företagsbilar på.

- En ny kanal för export av begagnade bilar från Sverige har etablerats. I år har exporten under årets första åtta månader nästan fördubblats jämfört med 2008. Under den senaste månaden ser vi samtidigt att svenska bilhandlare återigen börjar köpa bilar utanför Sverige, säger Robert Svärd

Autorolas affärsmodell är helt byggd på internetteknik. Autorola ser en mycket stor potential i att göra handeln med företagsbilar mer rationell genom en effektiv process för både prissättning och för transaktionen mellan det säljande och det köpande företaget.
0 Kommentar till 'Internet skapar en gemensam europeisk bilmarknad'

Skicka en kommentar